Universitat Politècnica de València

Universitat Politècnica de València
Nova Llei de contractes del sector públic

El 9 de març entra en vigor la Llei de contractes del sector públic, [PDF], que trasllada a l'ordenament jurídic espanyol les directives europees en matèria de contractació pública.

A continuació, et resumim els punts més importants que cal tenir en compte:

Més transparència

La Llei 9/2017, de 8 de novembre, trasllada dues directives del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer del 2014: la 2014/23/UE [PDF], que es refereix a l'adjudicació de contractes de concessió, i la 2014/24/UE [PDF], relativa a la contractació per entitats que operen en els sectors de l'aigua, l'energia, els transports i els serveis postals.

Aquest panorama legislatiu ve marcat per la denominada Estratègia Europa 2020, dins de la qual, la contractació pública exerceix un paper clau i, amb aquesta, es pretén un ús més racional dels fons públics. De fet, amb aquests dos textos, la Unió Europea conclou un llarg procés de revisió i modernització de les normes sobre contractació pública.

Com és sabut, les directives són documents vinculants per als països de la UE, ja que estableixen una obligació directa, encara que deixen a les autoritats nacionals la competència sobre com traslladar la norma i incorporar-la a la legislació que tenen.

De fet, Espanya ja arriba amb retard a la transposició d'aquestes directives. Al maig del 2016 es van complir els dos anys de termini màxim que es consideren per a donar aquest pas. En aquell moment, la Comissió Europea va enviar cartes de citació als 21 estats que encara no havien completat el procés. Un any després, va decidir portar els quatre països que encara no havien complit el tràmit davant el Tribunal de Justícia de la UE. Es tractava d'Àustria, Eslovènia, Espanya i Luxemburg.

Finalment, a l'octubre del 2017, el Congrés va aprovar la Llei 9/2017, que es compon de 347 articles, 53 disposicions addicionals, cinc disposicions transitòries, una disposició derogatòria, 16 disposicions finals i sis annexos. Tot això equival quasi a 300 pàgines del Boletín Oficial del Estado, amb un doble objectiu: aconseguir una major transparència en la contractació pública i una millor relació qualitat-preu.

Al seu torn, la Llei pretén simplificar els tràmits, reduir la burocràcia per a la licitació i aconseguir que les petites i mitjanes empreses (PIME) participen en major mesura en aquests processos. En definitiva, tracta de dissenyar un sistema de contractació pública més eficient, transparent i íntegre, amb el propòsit final de prestar millors serveis a les persones usuàries.

Contractes menors

Entre les principals novetats que introdueix la Llei, cal destacar que els contractes menors es mantenen, però les quanties es redueixen.

Segons indica l'article 118, es consideren contractes menors els de valor inferior a 40.000 euros, quan es tracte de contractes d'obres, o a 15.000 euros, quan corresponga a contractes de subministrament o de serveis (IVA no inclòs).

La novetat consisteix no solament en la reducció de les quanties màximes (de 18.000 euros passa a 15.000 euros per als subministraments i serveis, i de 50.000 euros passa a 40.000 euros en el cas de les obres), sinó que, a més, aquests límits es consideren, per primera vegada, per a tota la UPV en conjunt.

Primer requisit: incorporar la comanda

Per a poder fer complir la Llei és necessari que, abans de realitzar la compra, la persona interessada duga a terme un conjunt de passos previs a través de l'aplicació GEA.

Com saps, GEA és una plataforma de gestió economicoadministrativa pròpia de la UPV implantada el 2017, una eina que es planteja com a ajuda a diferents processos relacionats amb l'activitat econòmica.

I així, a partir d'ara, el primer requisit per a adquirir un bé és incorporar la comanda a la plataforma, pas que ha de fer la persona interessada abans de realitzar la compra. I fa falta un informe que explique breument la necessitat de la compra en qüestió.

Així mateix, i com és habitual en els processos administratius d'aquest tipus, es requereix l'aprovació de la despesa per part de la persona responsable assignada en cada cas.

També és imprescindible confirmar que no s'altera l'objecte del contracte. Aquesta gestió es fa senzillament activant una casella de validació que apareix a la pantalla.

A continuació, l'aplicació comprova que no se supera la quantia límit i, una vegada introduïdes les dades econòmiques de la despesa que es vol realitzar (oficina gestora, clau específica...), verifica que hi ha crèdit suficient. Llavors, GEA realitza la retenció corresponent i accepta la comanda.

En el cas que el proveïdor seleccionat supere les quantitats establides per la Llei, la persona interessada tindrà la possibilitat de triar un altre proveïdor (ja que encara no ha realitzat la compra) o de fer l'adquisició a través d'un procediment obert simplificat.

Procediment obert simplificat

Què passa si, en introduir el CIF del proveïdor al qual volem comprar el bé, l'aplicació ens avisa que aquest proveïdor ha superat la quantia límit imposada? En aquest cas, s'activa el procediment obert simplificat, tal com està recollit en l'article 159 de la Llei.

Perquè per a totes les compres de béns per quantia inferior a 35.000 euros es pot recórrer a aquest procediment, excepte per a les que tinguen per objecte prestacions de caràcter intel·lectual (és així com ho indica la Llei).

El procediment obert simplificat presenta aquests avantatges:

  • Redueix el termini per a presentar ofertes a cinc dies hàbils (quan es tracta de compres corrents de béns disponibles al mercat).
  • Eximeix els proveïdors d'haver d'acreditar la seua solvència.
  • Les ofertes es lliuren en un únic sobre o arxiu electrònic.
  • L'obertura de les ofertes té lloc una vegada finalitzat el termini de presentació.
  • La valoració pot fer-se mitjançant dispositius informàtics.
  • Després de l'adjudicació, les ofertes presentades seran públiques i accessibles.
  • No és necessària la constitució de garantia definitiva.
  • La formalització del contracte pot consistir directament en la signatura del contractista.

Registre per a proveïdors

Les empreses interessades a participar en qualsevol procediment obert simplificat han d'estar inscrites en el Registre Oficial de Licitadors i Empreses Classificades de l'Estat o bé en el registre oficial corresponent de cada comunitat autònoma.

Poden fer-ho en els enllaços següents:

Allotjament i transport

Pel que fa als pagaments per allotjament o transport durant una comissió de serveis, a partir d'ara les factures han d’estar expedides a nom de la persona comissionada. Això suposa un canvi pel que fa a com s'estava realitzant fins ara.

A partir d'ara, les factures han d'estar expedides a nom de la mateixa persona comissionada, és a dir, de qui està de viatge i ,per tant, han d’incloure el seu nom, cognoms i DNI. Les factures es presenten com a document que s'ha realitzat el desplaçament (juntament amb la resta de documentació: bitllets de tren o d'avió, tiquets de taxi, targetes d'embarcament…) i serveixen per a cobrar les dietes que en cada cas estiguen assignades. De la manutenció no cal presentar justificants.

Les despeses relacionades amb l'allotjament i el transport no s'incorporen al sistema de sol·licitud de comandes de GEA. Han de tramitar-se tal com es fa en l'actualitat, a través de GEA indemnització per raó del servei.

Tens dubtes? Escriu-nos i et responem: